De romp in de plamuur.

 

Na het harsen zet ik de romp geheel in de epoxyplamuur, dit is een 2 componenten plamuur en die kun je dikker opzetten zodat je de grote oneffenheden kunt wegwerken. Hiervoor zet ik de hele romp in de epoxyplamuur en daarna wordt deze glad geschuurd. Als het goed is blijft er weinig over van de opgebrachte plamuur.

Zorg wel dat je de mengverhouding goed hebt want anders wordt de plamuur erg warm en als je hem op kunststof aanbrengt kan dat problemen opleveren.

Zoals je ziet is de epoxyplamuur dik opgebracht

Doordat de epoxyplamuur snel droogt kun je na een half uurtje alweer beginnen met schuren en helaas is dat een stoffige gebeurtenis zeker in het begin als je droogt gaat schuren. Daarna heb ik met grof waterproof schuurpapier de romp glad gemaakt en ja dat geeft wel smerigheid maar weinig stof.

Na het het schuren van de epoxyplamuur spuit ik de romp in de spuitplamuur, ik gebruik daarvoor de spuitplamuur voor de auto. Op de romp is 1 spuitbus gebruikt en dit is dan ook een goede dikke laag.

Voordeel van spuitplamuur is dat hij de onevenheden goed opvult en als je hem daarna opgeschuurd hebt zie ook meteen waar je een probleem hebt, de hoogliggende delen komen dan als eerste vrij te liggen. De spuitplamuur wordt weer zo goed als geheel weg geschuurd totdat je de romp redelijk glad hebt of als hij al goed glad is blijft er redelijk wat over.

Geschuurd na de spuitplamuur

Als volgende komt de grondlak op de romp waardoor je kunt zien of er nog delen zijn waar je oneffenheden of beschadigingen zijn. Dit kun je dan met lakplamuur herstellen en glad schuren.

Als de romp dan glad is kan de eerste laklaag erop.