Kajuit trappen.

Tijdens de revisie moesten ook de trappen aan de zijkant van de kajuit er aan geloven. De oude versie was gemaakt van dik messing plaat en dat wilde ik nu van dunner materiaal maken en tevens voorzien van traanplaat.

oude situatie

De oude situatie zoals in die in 1994 gemaakt had.

Ook wou ik de deuren kunnen openen en moest er een ladder naar het dak komen, hierdoor moesten er dus twee verschillende relingen gemaakt worden.

Als eerste heb ik van de deuren een schuif versie gemaakt door aan de achterzijde een kunstof plaatje van 1 mm dikte te lijmen wat in een messing U-profiel loopt. Dit profiel is wederom gesoldeerd aan de bovenste plaat van de trappen.

schuifdeur

De schuifdeur met de eerste aanzet van de trap. Je ziet het verschil van de dichte ramen ten opzichte van de oude situatie.

open deur

Hier is de deur open geschoven.

trap

Voor de trappen heb ik drie losse treden gemaakt die aan een zijplaat gesoldeerd zijn.

schuifgeleiding

Hier zijn de nog losse trappen en schuifdelen.

klaar

Het geheel is aan elkaar gesoldeerd, best een moeilijk karwei om alles in 1 keer te solderen.

traanplaat

De bovenste tree is voorzien van een aluminium traanplaat.

trappen

Ook de trapjes krijgen een traanplaat.

oud-nieuw

Het verschil tussen de oude en de nieuwe versie.

oud-niew

reling

De reling van de linkse trap met de handrail om naar de ladder te gaan.

trap

Nu alleen nog steunen om bij de ladder te komen.

klaar klaar

De hele trap met steunen, deurgeleiding en de deur.

reling voetstuk

De complete trap met de reling, aan het einde van de reling heb ik een voetstukje gemaakt.

voetstuk reling

Op een stukje buis van 2 mm heb ik een stukje plaat gesoldeerd en dit heb ik in de draaibank afgedraaid.

rechts rechts

Het maken van de rechtse trap met de reling.