Bouwen van de kraan.

Het materiaal voor de kraan heb ik van de Hornbach, zowel de aluminium vierkante profielen als ook de 1 mm platen. Het voordeel is dat ze eenvoudig te krijgen zijn, goedkoop, licht en maatvast.

arm

Voor de zijkanten gebruikte ik 1 mm platen, in deze platen zijn de gaten voor de scharnierpunten gemaakt. Verder zorgen ze dat de kraan arm er beter uit ziet door de vloeiende lijnen.

Alles is gemonteerd met M1,6 en M2 schroeven om het tot een stevige constructie te maken.

De schuifarm is van de originele arm maar nu voorzien van een stukje kunstof aan de bovenzijde als geleiding zodat de arm beter in het profiel past.

De zijplaten zijn tegen het profiel gelijmd en daarna voorzien van schroeven om extra stevigheid te geven.

arm

De zijplaten zijn tegen het profiel gelijmd.

scharnierpunt

Het scharnierpunt in de platen voor de cilinders.

scharnierpunt

De aandrijving van de knikarm bestaat uit 1 cilinder. ook deze is opgebouwd uit een spindel, zuigerstang en buitencilinder zodat je niets ziet van de draadspindel.

cilinder

De motor is rechtstreeks op de draadspindel gemonteerd. Ook hier is alles opgebouwd uit aluminium en is het motorhuis gedraaid om een zo klein mogelijke behuizing te krijgen.

opstelling

Vanwege de ruimte aan het scharnierpunt bij de basis heb ik gekozen om de de motor aan de bovenzijde te plaatsen en het motorhuis als scharnierpunt te gebruiken.

De motor voor het uitschuiven zit geklemd in de knikarm en ook hier zorgt een spindel voor de aandrijving. Ik heb de oude arm van de bestaande kraan gebruikt.

schuifarm

Draaien:
Het draaien gebeurd via een wormwiel dat een tandwiel aandrijft welke in een buis gemonteerd zit, deze zit op zijn beurt weer vast aan de basisplaat.

buis

De draaibuis met het tandwiel en de twee geleidings ringen van messing.

buis

De kabels komen door het tandwiel

Het wormwiel is aan de onderzijde van het dek gemonteerd.

wormwiel

wormwiel

wormwiel

Het wormwiel zichtbaar door de kraanvoet.

De hele kraan kan ik nu verwijderen door hem omhoog te tillen en plaatsen is een kwestie van inschuiven.

inschuiven

De buis kan ingeschoven worden.

inschuiven

Het tandwiel en de eerste geleidings ring zitten in de kraanvoet.

inschuiven

De kraanbuis zit er bijna helemaal in.

ingeschoven

De kraan zit nu helemaal in de kraanvoet.

Basis / Motorhuis:
De kraan is gemonteerd op een draaischijf waar ik een behuizing op gebouwd heb uit 0.4 mm printplaat. Ook hier zit alles met M1,6 schroeven aan aluminium hoekprofielen geschroefd en zo wordt het een sterk geheel.

motorhuis

Voor onderhoud kan de hele behuizing verwijderd worden zonder dat de kraan zelf losgemaakt moet worden.

 

Om de electrische kabels netjes weg te werken heb ik imitatie leidingen geplaatste en zijn de kabels de flexibele verbindingen. Dit zorgt voor een net opgeruimd beeld van de kraan.

kraan

leidingen

leidingen

leidingen

Dit zorgt er wel voor dat je meer werk hebt aan het maken van montagebeugels maar ik vind het wel waard om te doen.
Alle kabels zijn met behulp van een printplaat stekker los te maken van de basisplaat. Van hieruit gaan de kabels door de buis het schip in en zijn daar met behulp van een stekker op de schakelmodule aangesloten.

Hier een video van de kraan, wel nog zonder afstandbediening.