De veerbalgen.

In eerste instantie had ik het idee om schokbrekers te maken om de aandrijving te laten veren want een starre ophanging vond ik geen optie. De schokbrekers zouden gemakt worden van messing buizen en veren die daar in gaan. Helaas bleek dat ik geen stevige veren kon vinden met een kleine diameter en ik heb toen een drietal veren in elkaar gedraaid om zo meer kracht te krijgen maar ook dit was niet optimaal. Het gelijk krijgen van de veerkracht was erg lastig en toen ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing.

De onderdelen van de schokbreker en de drie in elkaar gedraaide veren.

De schokbreker in elkaar.

Nu maken de echte opleggers gebruik van veerbalgen op lucht en daar is het voordeel voor ons modelbouwers, die zijn redelijk groot in diameter en dus zijn er wel veren te vinden die sterk genoeg zijn. Daarom heb ik de schokbrekers verwijderd en ze vervangen door veerbalgen en deze zitten aan de binnenkant van het chassis.

De veerbalgen zijn gemaakt uit 4 onderdelen, de deksel, de bodem, de veer en de slagbout.

De deksel en de bodem zijn gedraaid uit aluminium, de veer is gekocht bij een modelbouwwinkel en als slagbout is een M3 imbusbout. Met de slagbout kun je de lengte instellen zodat je per as steeds een gelijke hoogte hebt.

De samengebouwde veerbalg.

De ingedrukte veerbalg.

Gemonteerd in het chassis.

Ingedrukt.

De tweede veerbalg met bekleding van het veergedeelte.