Boeg en Hekschroef.

De Rotterdam heeft zowel aan de boeg als aan het hek een zijwaartse schroef om zo goed in een positie te kunnen blijven liggen. De hekschroef is geplaatst in een smal deel tussen de schroefassen en daardoor pasten de kant en klare boegschroeven niet. Hierop heb ik zelf een boegschroef gemaakt van messing en printplaat. Voor de boeg zal ik een zelfde maken.

Als eerste heb ik een messing schijf voor de bodem gedraaid en de deksel A met daarin een gat wat overeenkomt met de buiten diameter van de buis. Door nu een dunne messing strip in de deksel A te plaatsen en deze aan de onderzijde om de bodem te klemmen kon ik de buis dicht solderen waarna de bodem erin gesoldeerd werd.

Het volgende was de horizontale buis erin monteren, door met de handslijptol de vorm eruit te schuren en daarna vast te solderen. De horizontale buis kon daarna aan de binnenzijde open geschuurd worden zodat de schoepen erdoor heen kunnen draaien en het water naar buiten drukken.

De motor plaat en de deksel B zijn gemaakt van printplaat materiaal en door de steunen is het geheel stabiel geworden. De motor, de tandriem en de tandwielen komen uit een oude videorecorder. Doordat ik alleen de buis zal vastlijmen in de romp kan ik altijd onderhoud doen door de deksels van elkaar te halen.

Voor de boegschroef zal ik een gelijksoortige versie maken.