Kraan aandrijving.

Om de kraan te laten draaien ben ik mijn onderdelen voorraad gaan inspecteren voor een geschikt systeem. In mijn voorraad vond ik een wormwiel en tandwiel combinatie die ooit eens op de InterModellBau in Dortmund gekocht had voor een paar euro. Had ik in de eerste opzet een kunstof voet in gedachte maar daar kwam al snel het probleem van hoe ik die kon vastzetten aan het kraanhuis en het dek.

Ook hiervoor werd een andere oplossing gezocht en ik ging al snel voor dunwandig messing. Maar ook hier liep ik weer tegen een probleem aan, waar zijn messing buis van 40 en een daarover heen passende buis te krijgen???? Mijn zoektocht op het internet bracht mij bij een webwinkel met materiaal en gereedschap, zie mijn link pagina, die wel vol messing draaistukken verkocht voor een leuke prijs. Dus de borenexpress gebeld en gevraagd of hij de benodigde stukken in huis had en deze toen op de zaak opgehaald.

Ik heb er twee stukken messing gekocht, een van rond 40 mm en een van rond 45 mm en daaruit de twee draaihuizen gedraaid. Het gewicht van de onderdelen heb ik tot een minimum gereduceerd en zo wegen ze maar een 30 gram per stuk en gewicht blijft bij dit model een belangrijk item. Het tandwiel is ook lichter gemaakt door er van de dikte van de binnenring, waar nu de gaten zitten, aan elke zijde 1 mm materiaal weg te draaien en er gaten in te boren.

Het tandwiel is dan op de binnen buis gesoldeerd om zo een vaste verbindinge te krijgen. Hierna is er een tussenring gedraaid die deze buis met het kraanhuis verbind, alle drie de delen zij in 1 keer aan elkaar gesoldeerd door de messing delen te verwarmen met de vlam.

Van de tussenring is aan de binnenzijde een klein stuk weggeslepen zodat de tandwielen van de verticale beweging vrij kunnen bewegen.

Zo ziet het complete onderstuk van de kraan eruit. Voordeel van deze konstruktie is dat ik de kraan eenvoudig uit de buitenbuis kan tillen om hem tijdens vervoer in de transportkist te plaatsen en zo schade kan voorkomen.

De hele boven konstruktie wordt door de buiten buis op het dek geplaatst. Ook deze buis is vast gesoldeerd aan het dek om zo een stevig geheel te krijgen. Onder het dek is dan het tweede deel van de aandrijving gemonteerd.

De aandrijving zit met twee schroeven vast, deze zal ik later vervangen door minder opvallende exemplaren.

Hier zie je de aandrijving van het wormwiel met behulp van een tandriem.

Het wormwiel welke gekocht was op de InterModellBau in Dortmund.

Hier zie je dat beide buizen goed passen, dat is wel een voordeel van een eigen draaibank hebben, zo kun je de benodigde delen eenvoudig maken. De kraan kan ik dus makkelijk plaatsen en verwijderen.

de kraan op zijn plek.

Het resultaat van al dit licht bouw materiaal is een kraan met een eindgewicht van 260 gram, daar komen nog een 100 gram voor de aandrijving bij. Een mooi resultaat vind ik.