De Mast.

De Rotterdam heeft een andere mast dan zijn twee zusterschepen, de Terschelling en de Frans Naerebout, en is daardoor ook duidelijk herkenbaar. De mast bestaat op dit schip uit een enkele mast terwijl de andere twee meerdere buizen tot 1 mast-constructie hebben.

De mast zelf staat op een voet die tevens als schoorsteen dienst doet en is geplaatst aan de achterzijde van de stuurhut. Deze voet heb ik gemaakt uit het dunne printplaat materiaal en bestaat uit meerdere platen inclusief een dubbele bodem.

In eerste instantie wou ik de mast ook uit het dunne printplaat materiaal maken maar ik kon de ronding niet goed krijgen. Daarom heb ik de mast uit een plaat dun messing gemaakt en dat ging vrij goed en heeft als voordeel dat het wel stabieler is maar als nadeel dat het zwaarder is.

Aan deze mast komen diverse steunen voor schijnwerper, radar en lampen. Ook deze worden gemaakt van printplaat gemaakt en aan de mast vast gesoldeerd. De Lampsteunen heb ik aan de mast gesoldeerd door in de mast eerst een gaatje te boren van 1 mm en daar een messing draad door gestoken en die vast gesoldeerd. Zo hebben de steunen toch een stevige basis en dat is wel zo prettig.

De draadjes voor de lampsteunen

De lampsteunen zelf

de onderste steun is voor de schijnwerper.

Aan de bovenzijde van de mast zit nu de radar terwijl op de tekening de radar op de plaats van de schijnwerper zit. Gelukkig heb ik genoeg foto's van het schip om deze details eruit te kunnen halen. Nadeel is dan wel dat je geen maten hebt en dus moet inschatten hoe groot iets is maar dat is ook weer een uitdaging op zich.

De top van de mast waarop straks de radar moet komen. De buis is 9 mm en de hoekjes 13 mm groot.

En zo ziet het eerste er allemaal uit.

Ook voor de radar is een steun gemaakt, ik heb hem wel schuin gezet zodat ik de dwarsbalk kan aandrijven.

De messingdraad zie je op het water niet meer maar de draaiende balk zie je dan wel.

Zo als te zien op de foto zijn er nog wat steunen en draden bij gekomen.

Nu alleen de laklaag en de lampjes erop en hij is klaar.