Telescoop cilinder voor de kraan.

Voor de kraan van de Rotterdam had ik een cilinder nodig om deze verticaal te kunnen bewegen, nu had ik voor de Arca al een telescoopcilinder ontworpen en die zou ook hier goede diensten kunnen bewijzen en aangezien de Arca voorlopig nog steeds in het dok staat is die daar niet nodig. Het geheel is opgebouwd uit een draadeind en gedraaide cilinders.

1: De gaffel die het draaipunt is bij de kraan.

2: Het binnenwerk met de M3 draadeind en het M6 voetstuk van de eerste trap cilinder.

3: De eerste en tweede trap cilinders.

4: Het cilinderhuis. Hier nog zonder aansluitingen en zonder de gaffel die uit de voet gefreesd zal worden.

 

De gehele cilinder bestaat uit 10 onderdelen die samen gebouwd moeten worden, onderdeel 2 het binnenwerk is daarbij het belangrijkste samen met de tweetrapscilinders nr 3.

In de eerste trap van de cilinder is inwendig M6 getapt. Op de tweede trap is uitwendig ook M6 gesneden zodat deze in de eerste trap kan draaien en zo omhoog of omlaag kan bewegen. Doordat de gaffel, nr 1, vast gemaakt is aan de tweede trap blijft deze stilstaan ten opzichte van de eerste trap welke op zijn beurt vrij kan draaien in het cilinderhuis.

De inwendige draad moet zo ver als mogelijk doorlopen in de cilinder, daarom heb ik eerst de draad getapt met een normale tap en het laatste deel heb ik gedaan met een aangepaste tap, hierbij is het voorste deel weggeslepen zodat hij iets dieper kan gaan.

Ook de diameters zijn voor het gat iets groter geboord dan normaal en voor de uitwendige cilinder iets kleiner gedraaid, dit zorgt ervoor dat ze soepel in elkaar kunnen draaien.

De voet van de eerste trap is een los onderdeel waarbij aan de buitenkant M6 draad gesneden is en in het midden M3 getapt is waar het draadeind door gaat. Deze voet wordt vastgedraaid in de eerste trap.

Door nu het draadeind van M3 te draaien zal de eerste trap gaan bewegen totdat hij tegen het eindstuk loopt wat op het draadeind zitten dan zelf gaan meedraaien waardoor hij de tweedetrap gaat bewegen. Op deze manier kan hij dus omlaag als ook omhoog gebracht worden.

 

 

 

 

Links is de tweede trap uitgeschoven en rechts is ze helemaal ingeschoven.

 

Dit is het voetstuk voor de eerste trap met het M3 draadeind en de twee daarop gemonteerde eindstoppen. De voorste eindstop is daarbij schuin gemaakt zodat hij makkelijker de tweede trap ingaat.

 

 

De cilinder geheel gemonteerd in zijn startlengte.

De eerste trap in zijn maximale uitslag.

De tweede trap is nu ook geheel uitgeschoven

Het cilinder huis hier nog zonder de aansluitingen.

De gaffel.

De aandrijving zal gebeuren door een kleine vertragingsmotor die ik op een montageplaat ga plaatsen die samen met de cilinder kan bewegen.

De complete aandrijving