Aandrijf Assen Revisie.

In 2011 heb ik de lagers en de oliekeerringen vervangen door nieuwe exemplaren, na 7 jaar varen wou ik wel weten hoe het er mee voorstond. Dus de assen verwijdererd en deze ontdaan van alle vet zodat ik de lagers eruit kon halen. Dat bleek moeilijker dan gedacht want ondanks dat ik er de vorige keer rekening mee gehouden had kon ik de lagers er niet uit tikken. Dus heb ik ze moeten doorslijpen met de slijptol.

Ik heb nu gekozen om ook aan de binnenzijde een keerring te plaatsen zodat eventueel water wat in de romp zou komen niet bij de lagers kan komen. Hiervoor moest de kamer waar het lager en de keerring in komen wel iets dieper uitgedraaid worden. Hierna konden de nieuwe lagers weer geplaatst worden en gefixeerd met loctite borgmiddel. Door de oliekeerringen heeft de as wel meer weerstand onder het draaien maar zorgen dat het water buiten de romp blijft is belangrijker.

Aangezien ik nu toch de assen eruit had heb ik de motortandwielen ook veranderd, namelijk een iets grotere versie waardoor ik meer omwentelingen aan de schroefzijde krijg. In de oude situatie had ik 1650 omwentelingen maar door het motor tandwiel met 5 tanden te vergroten zit ik nu op 2000 omw per min, hopelijk ga ik dat merken als ik weer met de rubberboot erachter aan het varen ben.

Rechts de oude tandriemschijf en links de nieuwe met 5 tanden meer. Het asgat was wel te groot dus hiervoor is een verloop gemaakt.

De verloopbus.

De verloopbus in de tandriemschijf.

Links de nieuwe tandriemschijf en rechts de oude. Het verschil is goed te zien.