Sleeplier aandrijving.

Bij een originele lier wordt de reepgeleiding, de stoel die zorgt dat de kabel netjes opgerold wordt, aangedreven via de as van de liertrommel. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van een extra motor. Op mijn model wou ik een zo natuurgetrouwe kopie van de lier bouwen daar dit eigenlijk het enige grote detail op het achterdek is. Na navraag bij de bouwer van de lier heb ik tekeningen gekregen waarmee het mogelijk was om dit tot een goed eind te brengen.

Ook ik heb gekozen voor de aandrijving via de as van de liertrommel, en dit met tandriemen en tandwielen. Dit zorgt voor een sterke en stille overbrenging, ook de aandrijving van de trommel gebeurt met tandriemen.

Hier zie je de opstelling van de aandrijving, de motor zit op het plaatje onder de grondplaat gemonteerd. Zoals je kunt zien wordt deze motor een flink stuk verder vertraagd door vier tandwielen, op de as van de bovenste tandwiel zit de trommel gemonteerd. Dit levert een behoorlijk sterke lier op die je bijna niet tegenhoud.

Hier zie je de aandrijving van de as die de reepstoel doet bewegen, en ook dit gebeurt weer via een vertraging van vier tandwielen. Deze as is voorzien van een dubbele schroefdraad waarin een 'vinger' de draad volgt, op het einde van de draad wordt hij door een omkeerblok gedraaid en gaat hij de andere draad in.

reepas

Het werkend maken van de reepgeleiding was een leuk maar ook moeilijk werkje, maar geeft wel voldoening als het werkend op je model staat.