Beplanken.

Om de planken vast te zetten boor ik op de plaats van een spant een gaatje, dit voorkomt dat de lat en het spant splijten. Met deze methode kun je sneller beplanken dan als je de latten alleen maar klemt tijdens het lijmen. Met het klemmen kun je maar 1 lat per kant per keer lijmen, je moet ervoor zorgen dat de latten niet verschuiven tijdens het drogen.

Een ander voordeel van het spijkeren is dat je de latten niet nat hoeft te maken als je ze moet buigen en dat vind ik wel zo makkelijk. Gebruik wel spijkers die niet roesten. Je moet wel van te voren zorgen dat de lat goed past tegen de vorige, hiermee voorkom je dat een lat "vrij" komt van een spant en er teveel spanningen optreden.

Het pasmaken van latten bij de boeg

Betreffende spanningen nog het volgende: beplank aan beide kanten van de kiel even veel in 1 bewerking, dus als je links 5 latten lijmt dan ook aan de rechterkant 5 latten lijmen. Doe je dit niet dan is er een grote kans dat je romp straks behoorlijk scheef is en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De stukjes multiplex tegen het volle spant zijn in de vorm geschuurd.

Bij de boeg en de steven gebruik ik een vol spant en hiertegen worden dan stukjes multiplex gelijmd. Deze worden met behulp van een bandschuurmachine in de vorm geschuurd.

Bij het schuren is je hand het beste meetgereedschap, door continu met de hand de lijnen van de romp te volgen voel je vanzelf waar er nog materiaal weggeschuurd moet worden. Als je per ongeluk teveel wegschuurt dan kun je dit later wel weer herstellen met epoxyplamuur. Denk eraan dat je er genoeg tijd voor neemt om in dit stadium de vorm van de romp te controleren op deuken, verhogingen en andere onevenheden.