Het dek.

Na het beplanken en schuren is het tijd om de romp los te maken van de bouwplank, je kunt de verlengingen van de spanten verwijderen met een figuurzaag of een sterke kniptang. Dit is natuurlijk afhankelijk van de dikte van de spanten.

Zelf zorg ik dat er genoeg materiaal overblijft om de vloeiende lijn van de spanten er in te kunnen schuren, en ook hier kan een bandschuurmachine uitkomst bieden.

Je kunt nu beginnen met het dek. Van een grote plaat zaag ik twee stukken om er het voordek en het achterdek van te maken. Die span ik over de spanten en teken er op de onderzijde de omtrek van de romp op, die afgetekende lijn gebruik ik om de plaat grof in de vorm te krijgen. Zaag ook de benodigde openingen er al in, nu gaat het een stuk makkelijk dan als het dek al vast gelijmd is.

het vastgeklemde achterdek

Alleen op plaatsen waar het niet anders kan maak ik de plaat precies passend, je kunt beter achteraf het dek gelijk schuren aan de romp.

Met behulp van klemmen en tape lijm ik de plaat op de spanten, op plaatsen waar ik niet kan klemmen of tape kan gebruiken kan een zwaar gewicht uitkomst bieden om de dekplaat aan te drukken zodat er een goede lijmverbinding kan ontstaan.

binnenzijde boeg, let op kromming van het dek

Na het drogen van de lijm kun je met een klein handschaafje de dekplaat bijna gelijk aan de romp maken, het laatste stuk kun je het beste met een schuurblok doen. Meestal is de overgang tussen romp en dek aan de buitenkant voorzien van een stootrand. De stootrand is gemaakt van een houten halfronde staaf, en ook die wordt met houtlijm vastgezet maar ook enkele kleine schroeven zijn gebruikt om de buiging in de stootrand te krijgen.

voordek

Toen het dek mooi aanlag heb ik op het voordek  de benodigde lijnen erop getekend, de plaatsen voor de ankerluiken, ankerlier en de doorvoer voor de ankerkettingen. Hier zijn de schuivende luiken al geplaatst. Aan de omtrek zie ook al lijnen op de plaats waar het schanskleed moet komen, tevens zijn de plaatsen van de steunen getekend.