Zender FC 28 - 2.4 ghz.

Sinds 2010 heb ik een andere zender gekocht voor het besturen van de Smit Siberie en andere modellen met veel functies. Deze zender heeft iets meer vrije mixers en zou ook 9 kanaals zijn maar helaas gaat dat laatste alleen op in combinatie met een PCM ontvanger. Omdat ik op diverse vaardagen steeds moest wachten om te kunnen varen, ivm het bezet zijn met de frequentie was ik al langer op zoek naar een systeem met 2,4 ghz waarbij ook de multiswitch en multiprop modules zouden werken.

Een van mij duitse modelbouw kennissen had al diverse systemen uitgeprobeerd maar steeds weer bleek het niet betrouwbaar te zijn, totdat hij het JETI Duplex 2,4 ghz systeem gebruikte. Dit werkte naar alle tevredenheid en daarbij was er ook nog de mogelijkheid om via telemetrie data van je model te krijgen.

Dus voor het vaarseizoen van 2011 ben ik ook over gestapt naar Jeti en heb daarbij meteen diverse telemetrie sensoren erbij gekocht. Voor op de zender heb ik de Jeti Box Mini zodat ik de data kan aflezen.

jeti box

De Jeti Box Mini op de zender

Ik wou dit alles zo maken dat ik altijd nog kan wisselen naar 40 mhz als ik een ander model mee heb en dus heb ik een antenne verlengkabel gebruikt om de antenne boven op de zender te plaatsen. Zowel de Box als de antenne zitten op een externe plaat die ik makkelijk kan verwijderen.

bevestiging

De bevestiging van de externe 3 mm polystyrol plaat. Gemaakt van 4 mm accu stekkers.

zonder

jeti module

Hier is de externe plaat verwijderd en kan er weer op 40 mhz gevaren worden.

jeti

De Jeti module is ingebouwd en zie je de antenne verlengkabel en de data kabel voor de minibox.

data

Hier zie je de Jeti Box mini met daarop 2 regels met telemetrie data: Regel 1 is de spanning voor de motoren en rechts het stroom verbruik ( MUI 75 ) , op regel 2 is eerst de spanning van de 6V functies accu, dan de spanning voor de 12 V functies en helemaal rechts de spanning van de stuurservo accu ( MU 3 ).
De ontvanger geeft ook de spanning door van de ontvanger acuu. Hierdoor kan ik alle acuu's controleren en dat is wel zo een prettige gedachte als je er met een rubberboot achter hangt.

data2

Hier zie je het stroom verbuik bij leegloop. Niet veel voor 2 motoren met gelagerde assen die elk 3 keerringen hebben.

Ben benieuwd naar de data als ik een sleep ga doen want het stroomverbuik van de motoren in het water heb ik nooit gemeten.

De modules werken naar behoren ondanks dat er een kleine vertraging in het schakelen en draaien zit. Nu maar eens kijken wat het eerste lange vaar weekend aan gevenes opbrengt. Bij een ander model had ik een meet sensor ingebouwd en daar bleek de BEC van de regelaars toch rare dingen te doen, bij volgas vooruit zakte de BEC spanning tot onder de 3 volt. Dus waarschijnlijk ga ik in diverse modellen toch weer terug naar een eigen ontvanger accu.

Na een eerste test aan ons vaarwater blijkt het stroom verbruik reuze mee te vallen, bij een 80% van de vollast gebruiken de motoren ongeveer 4,5 ampere. Dit is na de ombouw van de aandrijving op ongeveer dezelfde snelheid als voor de verbouwing. Bij 100% graaft de neus zich behoorlijk in en trekken de motoren 9 ampere, dit wil ik onder een sleep nog eens nakijken zodat ik een goed beeld krijg voor het varen met een rubberboot met 2 personen erin als sleep object.

Als de waarde van 4,5 ampere als uitgangsbasis neem dan kan ik met een set accu's 5 uur op 80% varen, dit zal zelden gebeuren en dus moet ik met een set acuu's een dag uitkomen. Nu moeten nog de andere accu's van de ontvanger en functies getest worden, bij de eerste testvaart bleek dus de externe stuurservo accu leeg te zijn. Wel leuk om dit te weten bij een testvaart en een vaar weekend voor de boeg.