Cardan Koppelingen.

Net als in de voorbeelden van onze modellen, schaal 1:1, gebruiken wij in onze modellen cardan-koppelingen. Een andere naam voor cardan koppeling is een dubbele kruiskoppeling.

kruiskop 3.jpg (21493 bytes)

In de schepen gebruiken wij ze voor de verbinding tussen de motor en de schroefas, hierdoor kunnen we kleine scheefstellingen tussen deze beide opheffen. Ondanks dat de cardan koppeling het een en ander opvangt is het van belang om de motor en de schroefas uit te lijnen. Hierdoor worden verliezen in de aandrijving beperkt, hoe groter de afwijking in de uitlijning hoe meer verlies er zal optreden. Bij ons betekend dit meestal dat de koppeling sneller zal losslaan omdat de hoek die overbrugd moet worden te groot zal zijn.

De cardan koppelingen, zoals die van het merk Marx, kunnen vaak ook nog een verschil in de lengte richting van de as opvangen, dit wordt de axiale richting genoemd.

De grootte van de hoek die de koppeling mag maken bedraagt maximaal 45º bij lage toerentallen, hier geld dan ook hoe hoger de toerentallen hoe kleiner de hoek.

kruiskop 2.jpg (12706 bytes)

Zorg ervoor dat, indien mogelijk, de koppelingsdelen in één vlak komen te liggen en verdraaid ten opzichte van elkaar zijn.

kruiskop 4.jpg (26464 bytes)

kruiskop 1.JPG (14989 bytes)