De Lenspomp.

Wanneer je in een haven eens een schip precies bekijkt dan zie je al vrij snel dat er uit de zijkant van de romp water komt. Dit komt er niet als een straal uit maar met stoten en het handelt zich dan om water wat zich onder in de romp bij elkaar komt of afvalwater van gebruik door de bemanning.

Om voor een model een natuurgetrouwe lenspomp op te bouwen zijn er verschillende mogelijkheden. In het onderstaand proberen we er te bouwen die vrij eenvoudig is.

Om te beginnen heb je een kleine pomp nodig die werkt op de zelfde, of op een hogere spanning als de hoofdmotor. Verder een uiterst langzaam lopende motor, eventueel via vertragingskast, op dezelfde spanning en diverse kleine materialen voor het maken van een onderbreker. Zonder de onderbreker zou het water als een straal weer uit de romp komen en dat willen we nu net niet.

Het water voor het pompje komt door een holle nippel of buis door de romp welke onder de waterlijn geplaatst wordt. De aansluiting naar buiten wordt natuurlijk goed water dicht gemaakt en ook gecontroleerd op waterdichtheid, zorg ook dat de binnenaansluiting stevig is en waterdicht is, gebruik hiervoor een kabelbinder.

De nippel wordt via een slang verbonden met de pomp en de afvoer van de pomp wordt ook via een slang verbonden met een tweede nippel die boven de waterlijn ligt en als uitgang zal dienen.

De opbouw van de onderbreker:

uit een stuk niet geleidend materiaal, ABS - Pertinax - Polystyrol of iets dergelijks, wordt een schijf gesneden met een diameter van ongeveer 30 mm en de dikte moet ongeveer 3 mm zijn. In het midden van de schijf komt het gat voor de asdoorvoer met de daarvoor passende diameter, liever een klein beetje klemmend dan met speling. Haal op de omtrek van de schijf kleine hapjes eruit van ongeveer 2 mm diep en 4 mm lang, laat de tussenliggende ruimte ook ongeveer 4 mm zijn of langer.

In deze inkepingen moet later de schakelnok van een microswitch kunnen vallen die de stroom toevoer naar de pomp moet gaan onderbreken. Pas eventueel de grootte van de inkepingen aan.

De onderbrekerschijf kun je direct op de motoras van de langzaam lopende motor lijmen, maar beter is dit te doen met behulp van een stelring met de juiste gatdiameter. Hierdoor kun je hem later makkelijker demonteren als dat eens nodig zou zijn.

Inschakelen pomp:

De pomp kun je inschakelen met behulp van een schakelaar, bijvoorbeeld via de hoofdschakelaar van het schip of een eigen voor de pomp alleen. De pomp werkt dan altijd, ook als de ontvanger uit staat. Via de zender gaat het ook maar dan werkt hij alleen als de hoofdmotor draait. Sluit een elektronische switch met behulp van een V-kabel op het zelfde kanaal van de ontvanger aan als de vaartregelaar. Bij een draaiende motor gaat ook de pomp draaien.

Uitbreiding:

Waarom benutten we het opgepompte water niet meteen nuttig en koelen daarmee de motor(en). Maak om de motor een ringleiding van messing pijp of siliconenslang. Zet de ringleiding vast met silicone kit . In plaats van het rechtstreeks naar buiten pompen leiden we het water nu eerst door de ringleiding en dan pas naar buiten. Let wel op dat de opbrengst van de pomp niet te groot is of varieer de uitgaande nippel diameter, hoe groter de diameter van het gat hoe minder ver het water spuit. het mooiste is als het water met een kleine boog naar buiten komt. Je kunt natuurlijk ook de spanning van de pomp verlagen met behulp van een spanningsregelaar