Zil 4906.

In de zomer van 2011 was ik op vakantie in Beieren. Op de camping was een meer met een geleidelijk aflopend strand, ideaal om een model het water in te krijgen. Helaas had ik toen alleen de Smit Siberie bij en deze was te zwaar om vanaf de vouwwagen naar het meer te transporteren. Tijdens het verblijf op de camping heb ik op het internet naar een mogelijk project gezocht om ook tijdens een vakantie een leuk model te hebben wat dit probleem niet heeft. Al vaker had ik het oog laten vallen op een amfibisch vaartuig maar wist nog niet welk model, de DUCKW viel eigenlijk al bij voorbaat af omdat je dit model regelamtig ziet.

Tijdens de zoektocht viel mijn oog op de Zil 4906, een 3 asser die de eerste en de derde as bestuurbaar had, een apart uiterlijk en als model nog nergens gezien had. Ook het bij behoordende schroefvaartuig is wat aparts.

zil

De Zil 4906 is er in 3 verschillende uitvoeringen zover ik het heb kunnen nagaan. Op e-bay vond ik twee russische tijdschriften met daarin een uitgebreid verhaal en foto's over de amfibische vrachtwagen. Nu is mijn kennis van de russische taal helaas nul maar de foto's en tekeningen maken veel goed. Ook op het internet is er het een en ander te vinden inclusief video's.

zil water

Het doel van deze vrachtwagens is het ophalen van de sojoez capsules als deze geland zijn. Ze gaan dan met twee wagens op zoek naar de capsule, 1 met de kraan en de andere met de personencabine erop. Hierdoor kunnen ze zowel de capsule als ook de kosmonauten terug brengen naar de bewoonde wereld.

capsule

kosmonaut

Verder heb ik de Zil fabriek gemaild met de vraag of zij mij nog konden voorzien van informatie maar helaas liep dit op niets uit omdat ze nog steeds in dienst zijn bij het leger en dus onder de geheimhouding zouden vallen.

Het Model.

Als eerste heb ik alle informatie die ik kon vinden bij elkaar geschraapt en gekeken welke materialen ter beschikking stonden. Het grootste probleem waren de banden die moesten ongeveer 120 mm in diameter zijn om het model in de schaal 1:10 te kunnen bouwen. Via een site van robotica wist ik dat ze te krijgen waren in amerika en dus ben ik in nederland op zoek gegaan naar de juiste banden maar kon ze niet echt vinden voor een betaalbare prijs. Op de InterModellBau 2012 vond ik ze dan, 6 paar banden voor 15 euro en nu kon de bouw doorgaaan, waarschijnlijk bouw ik zowel de personen uitvoering als ook die met de kraan.

Voorlopig zal de bouw voornamlijk bestaan uit het bij elkaar sprokkelen van materiaal en het uitwerken van een concept aandrijfsysteem maar ik hoop dat ik voor de winter twee rompen klaar heb.

Waar ik momenteel nog over twijfel is de aandrijving: Met differentieels of op elk wiel een eigen motor met regelaar. Dit zou betekenen dat ik 12 motoren en regelaars moet hebben en de electronica om dit alles goed te laten lopen tijdens het draaien is ook niet gering. Op youtube zijn er diverse films te vinden met duidelijke beelden van de Zil 4906, hier zie je dat alle wielen blijven draaien ook als ze vrij van de bodem zijn of er een wiel vanaf is.

Door de geringe snelheid zou een starre as een mogelijkheid kunnen zijn maar dat zal een testopstelling duidelijk kunnen maken. Als het gaat vereenvoudigd dit het aandrijven, ik heb dan nog maar 1 sterke motor nodig en drijf elke as met tandriemen aan.
Aangezien de wielen een diameter van 120 mm hebben zou ik deze ongeveer een 200 tot 300 rpm willen geven, dan kom ik op een snelheid van 4,5 tot 6,8 km/h en dat is meer dan genoeg.
Als de Zil in het water is werken alleen de schroeven, de wielen komen pas weer in actie als hij bij de oever is, hierdoor kan ik de regelaar van de wielen uitschakelen en de schroeven apart aansturen.

Bij dit model sturen de voorste en de achterste as en dus is de draaicirkel relatief klein. Beide stuurassen krijgen een eigen servo want de kracht om te sturen zal behoorlijk hoog zijn.
De schroeven wil ik elk met een eigen motor aandrijven en ook elk een eigen regelaar om in het water wat meer manouvreerbaarheid te hebben, de wielen helpen bij het sturen mee.

tekening

Schema tekening van de zil 4906 met afmetingen